Tuesday, April 1, 2008

~♥~Khasiat Buah Delima

Kali ni shinky nak berkongsi sama tentang buah delima.



Buah delima dikenali sebagai ar rumman dlm bahasa Arab. Disebut sebanyak 3 kali dlm Al-Quran: Al-An'aam 99, 141 n Ar Rahmaan 68Dlm Ar rahman 68: terjemahannya: Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima.Jelas menunjukkan delima adalah antara buah yg terdpt dlm syurga. Jadi.... tentulah buah delima ni buah yg hebatkan? Penuh dgn khasiat.


Oleh sebab sekarang ni shinky sedang mengandung, so, shinky nak kongsi khasiat buah delima bagi ibu ibu yang mengandung. Ada yang kata buah delima baik untuk perkembangan otak bayi, dan ada yang kata, kalau kita makan buah delima semasa mengandung, anak yang lahir akan kelihatan cantik dan comel, insyaAllah.


Namun, shinky mengambil berkat dari amalan Rasulullah S.A.W, semasa isteri baginda mengandung iaitu, sebaik mungkin makanlah sekurang2nya sebiji buah delima yg masak ranum.



Ada pula yang mengatakan diantara hikmah memakan buah delima semasa mengandung ialah apabila org melihat wajah anak itu, hati akan merasa belas dan kasihan kepadanya. Dan shinky pernah terbaca dalam beribu2 butir delima itu hanya ada satu penawar, jadi, biasanya shinky akan makan sebiji delima tanpa meninggalkan sebutirpun isinya.



Di bawah ni shinky share gambar ekah sedang bermain dengan buah delima, di Afghanistan, buah delima memang menjadi "raja bagi segala buah" dan kebanyakkan buah delima di Afghanistan di eksport ke luar negara. Dalam bahasa pashto, delima di kenali sebagai "anar"







p/s: jenuh ooo nak menghabiskan sebijik buah delima nih...godang yg amat :P



No comments: