Saturday, April 5, 2008

~♥~Afghan's Daily Lifestyle

Shinky ingin berkongsi dengan anda semua sedikit tentang cara hidup seharian orang orang Afghanistan, as my hubby is an afghan kan....:)

Nak cerita tentang cara orang afghan makan.


1) Chilamchi


Firstly, sebelum makan, kena sediakan "chilamchi" atau kalau kat malaysia kita panggil, air basuh tangan. Chilamchi ni kebiasaannya budak lelaki yang bawak, memula kepada orang yang paling tua, dan diikuti dengan yang muda. Kalau tak ada budak lelaki, budak perempuan, dan kalau tak ada budak perempuan, barulah orang lelaki dewasa. Orang perempuan dewasa tak digalakkan bawak chilamchi ni kepada tetamu lelaki, kalau tetamu perempuan, tak pa :) Bila dah tuang air untuk cuci tangan, diberikan sapu tangan atau "dusmal".


Inilah rupanya chilamchi




2) Destarkhan / saprah


Kalau di Malaysia kita selalunya lapik dengan saprah (kain putih) untuk makan semasa kenduri kan, di sini, setiap hari, kalau nak makan kena bentang destarkhan. Lepas dah bentang destarkhan barulah diletakkan makanan yang disediakan untuk di makan. Orang Afghan makan beramai-ramai pada masa yang sama, duk atas lantai, tak pernah nampak lagi yang makan di meja makan. Dalam gambar di bawah, destarkhan ialah alas yang berjalur-jalur.





3) Makanan Orang Afghan


Boleh dikatakan menu utama orang afghan yang biasa dihidangkan ialah Naan, Palau (nasi), Qorma daging, ayam atau kambing, Salata atau salad, Kabab daging, Ayam tandoori, dan syurwa atau sup.


Palau


Cara menyediakan palau, sebelum dimasukkan beras, kita sediakan air rebusan daging. Bila daging sudah empuk barulah masukkan beras basmati.




Kebab



Qorma Daging Kambing


Bahan lazim yang digunakan untuk memasak qorma daging atau kambing, tumiskan bawang, tomato, bawang putih dan halia, bila sudah naik minyak, masukkan daging, bila air daging sudah kering masukkan air dan masak dalam pressure cooker lebih kurang 45 minit.



Chicken tandoori dan roti naan


Qorma dan Chicken tandoori




Salata atau salad



Bahan utama untuk membuat salata ialah bawang, tomato, daun pudina atau daun saderi di hiris, titiskan lemon atau limakasturi dan gaul dengan garam. Untuk hiasan, bolehlah di tambah daun salad, timun, tomato, dan lobak putih atau lobak merah.


Dalam mangkuk sebelah kiri, yang berwarna hijau adalah "chutney". Bahan untuk membuat chutney ialah mastey atau yogurt, daun pudina, daun saderi, seulas bawang putih dan sebutir cili yang di kisar. Kalau ingin tambah perisa bolehlah dimasukkan badam atau pistachio.


Dalam mangkuk sebelah kanan, yang putih tu ialah mastey atau yogurt.


Pencuci mulut


Biasanya dihidangkan kher atau kastard, gambar di bawah ialah kastard mangga.



Turuai atau yogurt drink


Bahan-bahan untuk membuat turuai ialah Yogurt atau mastey, timun, garam dan pudina



Minuman dan buah-buahan


Lepas makan dihidangkan minuman dan buah-buahan.



Sudah menjadi kelaziman orang afghan, 15 minit selepas makan, dihidangkan dengan green tea dan dried fruits sambil berbual-bual seisi keluarga.




Dried fruits yang terdiri daripada kismis hijau, badam, gajus, dan pistachios



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~***~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Bilik atau Ruang Tamu


Bagi orang afghan, setiap rumah perlu ada bilik tetamu, terutamanya untuk orang lelaki, kerana bila ada tetamu lelaki, kaum perempuan di rumah kalau boleh tidak diketahui oleh tetamu lelaki ini akan kewujudan mereka dalam rumah tersebut. Kalau tetamu terdiri daripada kaum lelaki dan perempuan, tetamu lelaki dan perempuan akan ditempatkan dalam bilik yang berasingan.


Bilik tetamu sudah menjadi kebiasaan dibina di bilik pertama pintu masuk ke rumah, dan ada juga yang menjadikan bilik di tingkat atas sebagai bilik tetamu, di mana tangga ke tingkat atas terletak di tepi pintu masuk rumah. Dengan ini, bila tetamu datang tidak perlu melalui ruang utama tuan rumah.


Ini adalah bilik tamu kami, simple jer.



Kalau diperhatikan, memang orang afghan tidak menggunakan perabot di rumah. Tempat duduk adalah di atas tushak (duvet) bersandarkan takia (pillow)



Tingkap depan tu langsirnya sentiasa ditutup. Ini adalah kerana kat luar tu adalah pintu masuk ke rumah, so kalau ada orang lelaki datang tak lah mereka nampak kalau ada orang perempuan kat dalam bilik tetamu tu, lagipun, pemandu kami duduk di luar tu semasa dia berehat.


Hiasan dinding


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~***~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Pakaian tradisional


Inilah baju yang biasa dipakai oleh orang lelaki dan perempuan afghan, shinky letak gambar kanak-kanak ajerlah kat sini ye...:)

2 comments:

PINATBATE said...

Terima kasih shinky,dapat pengetahuan baru hari ni..lain kali ceritakan tentang bahasa dan adat resam dalam masyarakat mereka pula ye..

Mama of 2 Princess said...

It's my pleasure pinat, InsyaAllah, bila ada kelapangan nanti shinky akan story mory lagi. Thanx for the comment :)